• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

900,000:- blancolån, svårt att betala. Vad göra?

Hopp123

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
17 Mars 2023
Meddelanden
186
Mottagna reaktioner
79
Poäng
217
Vilket fint svar, bara räntan inte fortsätter höjas då är det fler än jag som får problem på riktigt det kan jag lova.

Som sagt jag klarar mig just nu, men det är precis.
Jag förstår! Är som sagt i en liknande situation där jag behöver byta ut ett lån med hög ränta. Man klarar sig men inte så kul när det går så mkt åt till räntor. Lite moment 22 för många av oss som tagit oss en bit upp för backen mot en mer skuldfri tillvaro men som hamnat i ett tufft makroläge/ännu brantare uppförsbacke… man får nästa räkna med hinder på vägen när tidshorisonten är närmare +10år för skuldfrihet. Tyvärr lite väl återkommande svarta svanar eller skruvbollar sedan pandemin med räntehöjningar och inflation mm. Tuffa år man kommer minnas tillbaka till. Försök sikta på något närmre i tiden som nästa år, då troligtvis bankerna har lättat lite på trycket. Nu befaras fler hamna på obestånd höst och vinter och kanske därför de tar höjd. Mina egna förhoppningar om ett bättre lån reducerades kraftigt men man måste kämpa.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

sarkostik

Kunnig medlem
Poäng: 266
Blev medlem
14 Juli 2023
Meddelanden
281
Mottagna reaktioner
93
Poäng
266
Var länge sedan jag spelade nu, men skulderna kvarstår och räntan höjs var 3:e månad, senaste höjningen var 1.8%..

Vad händer om jag släpper allt? Vill inte att min chef och bekanta ska få reda på det, vill inte att det går till utmätning av lön t,ex,

Det är inte säkert att din chef får reda på det, och du är förmodligen inte den första på det stället du jobbar på som råkar ut för löneutmätning.

Nej har bara 3 lån totalt.

440,000:- 14%
390,000:- 11.5%
70,000:- 11.5%

Har fasta kostnader på 22,000:- per månad som måste betalas, där inkluderas lånen såklart.

Sedan tillkommer allt annat, tro mig när jag säger att jag inte har många ören över.

Hur stort utrymme har du att lägga på dina lån varje månad och hur mycket amorterar du? Kan vara värt att kontakta långivarna igen och försöka få betalningsfria månader, fryst ränta, sänkt amortering o.s.v. Det gör att du kan fokusera på att få bort lånet på 70k. Nästa år kan du söka igen för att få ner räntorna på dina två större lån. Har du skattejämkat, möjlighet att jobba extra, saker av värde du kan sälja av, möjlighet att belåna bostad. För du budget för att få framförhållning?
 

spelmissbrukande

Viktig medlem
Poäng: 51
Blev medlem
4 September 2023
Meddelanden
58
Mottagna reaktioner
10
Poäng
51
Det är inte säkert att din chef får reda på det, och du är förmodligen inte den första på det stället du jobbar på som råkar ut för löneutmätning.



Hur stort utrymme har du att lägga på dina lån varje månad och hur mycket amorterar du? Kan vara värt att kontakta långivarna igen och försöka få betalningsfria månader, fryst ränta, sänkt amortering o.s.v. Det gör att du kan fokusera på att få bort lånet på 70k. Nästa år kan du söka igen för att få ner räntorna på dina två större lån. Har du skattejämkat, möjlighet att jobba extra, saker av värde du kan sälja av, möjlighet att belåna bostad. För du budget för att få framförhållning?

Lånet på 70k kan jag få bort genom att ta ut semesterersättning och skatteåterbäring (jag jämkar inte). Det kommer vara tufft, har då på riktigt 0:- om något skulle hända.

Utöver det, inga tillgångar alls.

Lever snålt.

Omöjligt att få ner räntan, har använt så många betalningsfria månader som möjligt redan.


Hur menar du att min chef inte får reda på det? vid löneutmätning har jag hört att chefen inte betalar direkt till mig utan till kronofogden t.ex.


Har endast en månads buffert, utöver det ingenting.
 

spelmissbrukande

Viktig medlem
Poäng: 51
Blev medlem
4 September 2023
Meddelanden
58
Mottagna reaktioner
10
Poäng
51
Jag förstår! Är som sagt i en liknande situation där jag behöver byta ut ett lån med hög ränta. Man klarar sig men inte så kul när det går så mkt åt till räntor. Lite moment 22 för många av oss som tagit oss en bit upp för backen mot en mer skuldfri tillvaro men som hamnat i ett tufft makroläge/ännu brantare uppförsbacke… man får nästa räkna med hinder på vägen när tidshorisonten är närmare +10år för skuldfrihet. Tyvärr lite väl återkommande svarta svanar eller skruvbollar sedan pandemin med räntehöjningar och inflation mm. Tuffa år man kommer minnas tillbaka till. Försök sikta på något närmre i tiden som nästa år, då troligtvis bankerna har lättat lite på trycket. Nu befaras fler hamna på obestånd höst och vinter och kanske därför de tar höjd. Mina egna förhoppningar om ett bättre lån reducerades kraftigt men man måste kämpa.
Hoppas du har bättre förutsättningar än mig, man blir helt stum när räntan konstant ökar hela tiden och finns inget man kan göra egentligen.

Har du själv någonting hos kronofogden eller är du i samma skede som mig att allt ser fint ut på pappret?
 

sarkostik

Kunnig medlem
Poäng: 266
Blev medlem
14 Juli 2023
Meddelanden
281
Mottagna reaktioner
93
Poäng
266
Lånet på 70k kan jag få bort genom att ta ut semesterersättning och skatteåterbäring (jag jämkar inte). Det kommer vara tufft, har då på riktigt 0:- om något skulle hända.

Utöver det, inga tillgångar alls.

Lever snålt.

Omöjligt att få ner räntan, har använt så många betalningsfria månader som möjligt redan.


Hur menar du att min chef inte får reda på det? vid löneutmätning har jag hört att chefen inte betalar direkt till mig utan till kronofogden t.ex.


Har endast en månads buffert, utöver det ingenting.

Beror nog på stället du jobbar på om hanteringen av löner görs av andra än din chef. Men det är nog som du säger att din chef är involverad helt i den hanteringen.

Hur mycket amorterar du på 70k lånet? Du verkar klarar dig hittills så försök att härda ut och se framöver hur det utvecklar sig gällande räntesättning och inflation. Det är många som sitter jobbigt till i dagens läge.
Det enda rådet i så fall är nog att göra allt för att hitta extra inkomst och andra vägar för att förbättra din ekonomiska situation. Det är givetvis bra om du kan undvika att släppa allt. Dock ska du inte behöva sitta med större lån för lång tid och knappa marginaler. Har du satt en deadline då du tänker dig vara skuldfri?
 

spelmissbrukande

Viktig medlem
Poäng: 51
Blev medlem
4 September 2023
Meddelanden
58
Mottagna reaktioner
10
Poäng
51
Beror nog på stället du jobbar på om hanteringen av löner görs av andra än din chef. Men det är nog som du säger att din chef är involverad helt i den hanteringen.

Hur mycket amorterar du på 70k lånet? Du verkar klarar dig hittills så försök att härda ut och se framöver hur det utvecklar sig gällande räntesättning och inflation. Det är många som sitter jobbigt till i dagens läge.
Det enda rådet i så fall är nog att göra allt för att hitta extra inkomst och andra vägar för att förbättra din ekonomiska situation. Det är givetvis bra om du kan undvika att släppa allt. Dock ska du inte behöva sitta med större lån för lång tid och knappa marginaler. Har du satt en deadline då du tänker dig vara skuldfri?

Jag har haft lån i 7 år, i takt med att jag gick upp i lön tog jag större lån. Så jag har klarat mig pågrund av att jag lever snålt och att jag ''överlever'' detta är inte hållbart och nu har jag i några år levt på existensminimum kan vi kalla det.

Så kollar vi historiskt sett så är det ohållbart, men skillnaden nu är att jag fått annat perspektiv på livet och har fått bukt på mina spelproblem.

Det är 10 år för att betala av lånen enligt planen, vet inte hur jag ska kunna betala av detta tidigare.

Även om jag blir av med mitt lån på 70k (betalar endast typ 1000:- i månaden på det totalt så inga jättesummor) så ändrar det inte min situation så mycket.

Det är först nu senaste 2 åren jag insett hur sjukt jag har levt och vilket problem det faktiskt är.
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 233
Mottagna reaktioner
933
Poäng
817
Vare sig du betalar av det lånet på 70.000 eller ej så har jag väldigt svårt att se att du skulle få skuldsanering ändå.
Du har endast 3 lån på 900.000 och du har en inkomst på 500.000 per år.
Är inte belånad 2x din inkomst ens.
Jag hade 1.6 mijoner i skuld inkomst på 350.000, det tog 3 år för mig att få igenom saneringen som ett exempel bara.
Extremt svårt att se att det skulle bli en godkänd sanering på dig just nu.
Och du ska absolut inte släppa skulderna om du kan undvika det, för det blir inte bättre när dröjsmålsränta kickar in där sen, det är min åsikt sen som jag sa innan så har många på forumet en tendens att ofta säga till folk att bara släppa sina skulder utan att kolla på hela bilden
 

Betty

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
6 Mars 2020
Meddelanden
618
Mottagna reaktioner
399
Poäng
487
Hur mycket betalar du för varje lån? Du skriver att dina fasta utgifter är ~22000 inkl lån, och med en årsinkomst på 500000 bör du få ut ~30000 i månaden, dvs ha ca 8000 över till mat och övrigt, vilket inte borde vara alltför svårt att klara dig på? Eller är det att du har ojämn inkomst som gör det svårt att klara dig månad till månad? Är inte att jag menar att ifrågasätta dig, men om tex. skuldsanering ska bli aktuellt så låter det som du har för stort utrymme och att kalkylen ändå ”borde” gå ihop. Men annars så är väl ett bra första steg att börja jämka, så får du behålla mer varje månad.
 

spelmissbrukande

Viktig medlem
Poäng: 51
Blev medlem
4 September 2023
Meddelanden
58
Mottagna reaktioner
10
Poäng
51
Hur mycket betalar du för varje lån? Du skriver att dina fasta utgifter är ~22000 inkl lån, och med en årsinkomst på 500000 bör du få ut ~30000 i månaden, dvs ha ca 8000 över till mat och övrigt, vilket inte borde vara alltför svårt att klara dig på? Eller är det att du har ojämn inkomst som gör det svårt att klara dig månad till månad? Är inte att jag menar att ifrågasätta dig, men om tex. skuldsanering ska bli aktuellt så låter det som du har för stort utrymme och att kalkylen ändå ”borde” gå ihop. Men annars så är väl ett bra första steg att börja jämka, så får du behålla mer varje månad.
Vare sig du betalar av det lånet på 70.000 eller ej så har jag väldigt svårt att se att du skulle få skuldsanering ändå.
Du har endast 3 lån på 900.000 och du har en inkomst på 500.000 per år.
Är inte belånad 2x din inkomst ens.
Jag hade 1.6 mijoner i skuld inkomst på 350.000, det tog 3 år för mig att få igenom saneringen som ett exempel bara.
Extremt svårt att se att det skulle bli en godkänd sanering på dig just nu.
Och du ska absolut inte släppa skulderna om du kan undvika det, för det blir inte bättre när dröjsmålsränta kickar in där sen, det är min åsikt sen som jag sa innan så har många på forumet en tendens att ofta säga till folk att bara släppa sina skulder utan att kolla på hela bilden
Detta är problemet när så många skriver om skuldsanering när det i verkligheten verkar omöjligt att få när man inte ligger hos kronofogden redan, som en annan person skrev ovan så hjälper kronofogden till att driva in skulder, finns det inga skulder där finns det inget att driva in.

Jag har blivit nekad skuldsanering 2 gånger så det finns inte på kartan längre om ni hade läst mina svar.

Jag måste bli av med det mindre lånet, då ökar nog mina chanser att få ett nytt samlingslån, Då har jag bara 2 lån totalt det ser nog bättre ut.
 

spelmissbrukande

Viktig medlem
Poäng: 51
Blev medlem
4 September 2023
Meddelanden
58
Mottagna reaktioner
10
Poäng
51
Någon som vet om jag skulle kunna ta CSN lån, typ gå en kurs och kunna plocka ut CSN lån så jag kan betala av mitt andra lån? det hade varit guld ju
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp